Grupa Wielkiej Raczy i Rycerzowej

GRUPA WIELKIEJ RACZY I RYCERZOWEJ

1. Szlak czerwony
Sól (550 m) - Wielka Racza (1236 m)
Czas: ok. 7 godz.

Szlak rozpoczyna się przy stacji kolejowej w Soli. Prowadzi w górę doliny potoku Słanica ok. 3 km. Wędrujemy dalej leśną drogą na wschodnich stokach Rachowca. Gdy szlak skręci w lewo zaczyna się bardziej stromy odcinek. Po osiągnięciu skraju podszczytowej hali idziemy dalej jej prawym brzegiem i osiągamy wierzchołek Rachowca (954 m), skąd rozciąga się piękna panorama. Ciekawostką tego rejonu jest rezerwat przyrody „Butorza”. Zejście ze szczytu prowadzi przez Mały Rachowiec do centrum Zwardonia, a stąd na Gomółkę (ok. 800 m). Po osiągnięciu Przełęczy Wrzeszcz prowadzi na Beskid Graniczny (863 m), skąd szlak ponownie obniża się do przełęczy nad wąską i stromą doliną potoku Radecki, by ponownie bardzo stromo, długim podejściem wyprowadzić na Kikulę (1086 m). Trasa prowadzi wzdłuż przecinki granicznej na szczyt Wielkiej Raczy, po czym stromo górę , mijając z prawej strony budynek schroniska.

2. Szlak niebieski
Zwardoń (ok. 660 m) - Rycerka Górna Kolonia (ok. 670 m)
Czas: ok. 4 godz.

Dość trudna trasa. Ma ona przede wszystkim znaczenie historyczne. Został wyznakowany po wojnie jako tzw. Szlak Partyzantów. Miał także stanowić alternatywę dla szlaku czerwonego ze Zwardonia na Wielką Raczę.
Szlak kieruje się z centrum Zwardonia do schroniska PTTK „Beskid Dworzec”, następnie przez ramię Krawcowej do doliny Słanicy. Później wznosi się na północne bezleśne stoki Oźnej (952 m), z której szczytu otwiera się piękna panorama na Beskid Śląski i Śląsko – Morawski. Z Oźnej szlak prowadzi do doliny Radecki, mijając po lewej stronie Szkolne Schronisko Młodzieżowe w Oźnej. Z Radecek bardzo stromo trasa biegnie na Magurę, skąd przechodzi w łagodny i leśny teren aż do przysiółka Magura. Stąd już do doliny Plaskurówka i dalej do Rycerki Kolonii.

3. Szlak żółty
Rycerka Górna Kolonia (590 m) – Wielka Racza (1236 m)
Czas: ok. 2 godz.

Szlak rozpoczyna się na przystanku autobusowym w Rycerce Kolonii, skąd prowadzi na bardzo strome stoki Upłaza (1043 m). Mija równoramienną kopę Gronia Kołyski oraz parking ze stylową wiatą do prowadzenia zajęć edukacyjnych pn. „Leśna Szkoła”. Po rozwidleniu dróg opuszcza stromą dolinę potoku Racza i rozpoczyna jednostajne podejście wąską drogą, trawersującą bardzo strome zbocza wielkiego Przysłopu (1036 m), Upłaza i Wielkiej Raczy (1236 m). Po minięciu „V” – kształtnych dolin i monokultur świerkowych trasa przechodzi do końcowego podejścia. Tutaj przechodzi przez równoległe fragmenty boru górnoreglowego i dochodzi do schroniska PTTK na Wielkiej Raczy.

4. Szlak zielony
Trasa: Rycerka Górna Kolonia – Przegibek (990 m)
Czas: 1.30 godz.

Szlak jest najkrótszym wyjściem na Przegibek.
Od końcowego przystanku PKS Rycerka Kolonia idziemy drogą w górę doliny razem ze znakami żółtymi. Dalej podąża w górę doliny do rozejścia się drógna Roztokach. Tam skręca w lewo i dalej w kierunku wschodnim, drogą dojazdową do schroniska PTTK na Przegibku, a następnie leśną ścieżką trawersując południowe stoki Bendoszki Wielkiej, prowadzi do znaków czarnych, a następnie do Przełęczy Przegibek (990 m).

5. Szlak zielony
Wyjście na Małą Rycerzową (1207) z Ujsół (500 m)
Czas: ok. 4 godz.

Szlak rozpoczyna się w Ujsołach i prowadzi z doliny Danielki w kierunku południowo- zachodnim na Muńcuł (1062 m) – cały czas stromo w górę. Po drodze mijamy Polanę Szczytówkę. Stąd ruszamy w kierunku wschodnim gdzie roztacza się widok na Beskid Ujsolski. Po osiągnięciu Hali Muńcuł szlak prowadzi stromo na jej szczytową część. Na szczycie znajduje się wychodnia skalna, z którą wiąże się legenda o ukrytych skarbach zbójników beskidzkich. Stąd trasa prowadzi grzbietem w kierunku południowym wzdłuż granicy rezerwatu przyrody Muńcuł do Przełęczy Kotarz (975 m). Tu mija znaki szlaku niebieskiego z Soblówki do Rycerek i ponownie prowadzi stromo w górę na stoki Wiertalówki (1062 m). Dalej dochodzi do szlaku żółtego, z którą wchodzi na dolna część Hali Rycerzowej. Tam odbija w prawo i prowadzi na Małą Rycerzowi (1207 m) i stąd na Wielką Rycerzową.

6. Szlak żółty
Glinka (600 m) - Hala Rycerzowa (Bacówka PTTK)
Czas: ok. 3 godz.

Szlak rozpoczyna się obok szkoły podstawowej w Glince i prowadzi na ramię Małego Smerkowa. Mija łąki uprawne z widokiem na potężne ramię biegnące od Muńcoła (1165 m) w stronę Rycerzowej, a drugiej strony – na długi wał Beskidu Ujsolskiego od Przełęczy Glinka, aż po wyniosły Wielki Smreków (1041 m). Dalsza trasa biegnie do doliny cichego Potoku, skąd przechodzi w kierunek południowo – zachodni i prowadzi terenem leśnym na Rycerzową. Dalej szlak prowadzi trawersem Wiertalówki (1062), a następnie łagodnym terenem leśnym. Żółty szlak prowadzi łagodną ścieżką do schroniska PTTK.

7. Szlak czarny
Soblówka (650 m) - Przełęcz pod Rycerzową
Czas: ok. 2 godz.

Trasa rozpoczyna się obok kościoła i schroniska PTSM w Solówce. Stąd prowadzi w południowo – zachodnim kierunku na stoki Rycerzowej. Na początek szlak wkracza w dolinę potoku Cicha. Po drodze mija pokaźne głazy piaskowca z tablicami opisującymi tajemnice różańcowe i gospodarstwo owczarskie. Dalej szlak mija odejście drogi w lewo pod Wielki Smreków (1041 m) i ujście potoku Urwisko, pole namiotowe oraz widokową polanę „Hutyrowa”. Dalej drogą dojazdową do schroniska i terenem leśnym prowadzi na Hale Rycerzową pod schronisko PTTK. Stąd już na przełęcz pod Rycerzową.

8. Szlak żółty
Przełęcz Przysłop (940 m) - Hala Rycerzowa (Bacówka PTTK)
Czas: ok. 40 min.

Szlak rozpoczyna się na przełęczy Przysłop i prowadzi w kierunku południowym, leśną drogą, na Halę Rycerzową. Po drodze można spotkać wiele okazów starych drzew i głazów piaskowca z opisanymi tajemnicami różańcowymi.

9. Szlak niebieski
Przełęcz Przegibek (940 m) - Przełęcz Pod Rycerzową
Czas: ok. 2 godz.

Szalk rozpoczyna się na Przełeczy Przegibek pod kulminacja Bani (1124 m), w miejscu gdzie przechodzi czerwony szlak, a kończy czarny. Dalej prowadzi w kierunku wschodnim równolegle do znaków szlaku czerwonego , trawersując strome zbocza Majowa (1134 m) i Majcherowej (1105 m). Na całym odcinku prowadzi terenem leśnym. Wchodząc na przełęcz pod Rycerzową mija tereny źródliskowe dwóch potoków, rezerwat przyrody „Dziobaki”.
W końcowej części szlak stromo prowadzi leśnymi stokami Rycerzowej, by osiągnąć widokowa Przełęcz pod Rycerzową.

10. Szlak zielony
Solówka (650 m) - Przełęcz Przysłop (940 m)
Czas: ok. 3 godz.

Szlak rozpoczyna się obok kościoła i schroniska PTSM. Prowadzi do polany Hutyrów. Po drodze szlak mija rozstawione duże głazy piaskowca z tablicami tajemnic różańcowych. Upamiętniają one pobyt i wyjście na Rycerzową ówczesnego biskupa krakowskiego – Karola Wojtyły. Przy końcu wędrówki szlak biegnie przez Polanę Królowa.

11. Szlak niebieski
Soblówka – Rycerki
Czas: ok. 3 godz.

Wędrówka rozpoczyna się obok kościoła i schroniska PTSM w Solówce. Szlak kieruje się w stronę Polany Śliwkówki (kierunek zachodni). Stąd lekkim łukiem skręca w prawo, kierują się w stronę lasu i Przełęczy Kotarz (975 m). Po przejściu Przełęczy prowadzi w dół terenem leśnym do doliny Danielki. W końcowej części doliny rozpoczyna krótkie podejście drogą dojazdową na Przełęcz Młoda Hora i dalej wzdłuż małego potoku Leżaje. Po osiągnięciu doliny Rycerek dochodzi do znaków zielonego szlaku.

12. Szlak czerwony
Wielka Rycerzowi - Wielka Racza (1236)

Szlak rozpoczyna się na szczycie Wielkiej Rycerzowej w miejscu szerokich panoram widokowych w kierunku północno – wschodnim. Szlak schodzi bardzo wąskim w kierunku zachodnim i dalej schodzi w dół. Dalej mija zagajniki w przecince granicznej i następnie kulminację Majchrowej (1005 m), na zboczu której znajduje się rezerwat przyrody „Dziobaki”, Majowa (1134 m) i Bani (1124 m).Z Bani szlak prowadzi dalej przecinka graniczną przez kulminacje Kikuli (1119 m), Jaworzyny (1173), Abramowa (1084 m) i stoki Bugaja (1140 m) – wychodząc na Halę Śrubita. W koncowym odcinku szlaku pokonuje Przełęcz Śrubita, urokliwe stoki kulminacji Orła (1119 m) wraz z przełęczą o tej samej nazwie i rozpoczyna podejście na Małą Raczę (1178 m), gdzie zmienia swój kierunek na północny. Z podszczytowych polan Wielkiej Raczy otwiera się niepowtarzalna panorama. Stąd szlak prowadzi na Wielką Raczę.

13. Szlak czarny
Sól – przełęcz Przegibek (990 m)
Czas: ok. 5 godz.

Szlak rozpoczyna się na stacji PKP w Soli, skąd prowadzi w kierunku południowym na Łysicę (704 m), a następnie przez dolinę Rycerek rozpoczyna podejście na Pryszywkę Wielką (1044 m). Szlak przechodzi w kierunek południowy po osiągnięciu szczytowych hal skąd obniża się do Przełęczy Przysłop Potócki (845 m) i ponownie na Bendoszkę Wielka (1144 m). Ciekawostką tego regionu są liczne pozostałości po szałaśnictwie. Z Hali na Bendoszce Wielkiej, która jest kolejnym punktem trasy, rozpościerają się panoramy Małej Fatry oraz rejonu Wielkiej Raczy. Ze szczytu, bezpośrednio pod krzyżem Jubileuszowym Ziemi Żywieckiej można zobaczyć panoramę Beskidu Żywieckiego, Małego i Śląskiego. Stąd szlak prowadzi na Wielką Raczę.

14. Szlak czerwony
Rycerka Dolna (470 m) – Wielka Rycerzowa (1226 m)

Szlak rozpoczyna się na przystanku PKP w Rycerce Dolnej, skąd prowadzi drogą do podnóża Hutyrowego Gronia (744 m), a następnie w kierunku południowym na drugie ramie Rycerzowej. Po osiągnięciu szczytowej części Hutyrowa otwiera się panorama na kotlinę Rajczy. W dalszej części szlak prowadzi leśnym terenem, mija kapliczkę ludową i dalej grzbietem ponad stromą Doliną Danielki z lewej strony oraz z prawej zboczami doliny Rycerek. Trawesuje stok Młodej Hory (1004 m) i prowadzi na przełęcz o tej samej nazwie, na której mija kaplicę pod wezwaniem św. Piotra i Pawła i inne budynku. Z przełęczy Młoda Hora szlak prowadzi stromo w górę na szczyt Małej Rycerzowej (1207 m). Dalej szlak prowadzi ku przełęczy Pod Rycerzową i dalej na szczyt Wielkiej Rycerzowej.

15. Szlak Zielony
Dolina Rycerek – Przełęcz Przegibek (990 m)

Szlak rozpoczyna się razem ze znakami żółtymi na przystanku autobusowym w Rycerce Kolonii i podąża w górę doliny do rozejścia się dróg na Roztokach. Tam skręca w lewo i dalej prowadzi w kierunku wschodnim, droga dojazdową do schroniska PTTK na Przegibku, a nastepnie leśną ścieżką, trawersując południowe stoki Bendoszki Wielkiej, prowadzi do znaków czarnego szlaku, a następnie do Przełęczy Przegibek.

Źródło: "Beskid Żywiecki - Grupa Pilska" - Stanisław Fiegiel, Piotr Krzywda, "Powiat Żywiecki - Informator przyrodniczo - krajoznawczy" - wydawca: Szkolne Schronisko Młodzieżowe - Ośrodek Edukacji Ekologicznej w Rajczy Nickulinie