Dziś jest środa 15 października 2025 imieniny: Jadwigi, Teresy, Brunona

Adres: ul. Grunwaldzka 10, 34-300 Żywiec

Telefon: 33 861 33 09

Strona internetowa: pppzywiec.pl/

Adres e-mail: sekretariat@pppzywiec.pl

Publiczne poradnie psychologiczno-pedagogiczne udzielają dzieciom i młodzieży pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu. Udzielają również rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej, związanej z wychowywaniem i kształceniem dzieci i młodzieży, a także wspomagają przedszkola, szkoły i placówki w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.

Do zadań Poradni należy:


I. Diagnozowanie dzieci i młodzieży:
jest prowadzone w szczególności w celu określenia indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży, wyjaśnienia mechanizmów ich funkcjonowania w odniesieniu do zgłaszanego problemu oraz wskazania sposobu rozwiązania tego problemu.


2. W ramach diagnozowania Poradnia w szczególności:
a. prowadzi badania psychologiczne, pedagogiczne i logopedyczne dzieci i młodzieży w celu rozpoznania ich problemów w środowisku rodzinnym, szkolnym i rówieśniczym, 
b. określa dysharmonie rozwojowe oraz zaburzenia o charakterze poznawczym, emocjonalno-społecznym i związane z nimi potrzeby, analizuje etiologię problemu,
c. określa najlepiej rozwinięte sfery rozwojowe, mocne strony, w tym predyspozycje i uzdolnienia, jako podstawę do dalszej pracy z dzieckiem,
d. ocenia predyspozycje w aspekcie wyboru kierunku kształcenia i zawodu,


3. Efektem diagnozowania dzieci i młodzieży jest w szczególności:
a. wydanie opinii, w tym opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju,
b. wydanie orzeczenia o potrzebie: kształcenia specjalnego, zajęć rewalidacyjnowychowawczych, indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego lub indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży;
c. objęcie dzieci i młodzieży albo dzieci i młodzieży oraz rodziców bezpośrednią pomocą psychologiczno-pedagogiczną;
d. wspomaganie nauczycieli w zakresie pracy z dziećmi i młodzieżą oraz rodzicami.

II. udzielanie dzieciom i młodzieży oraz rodzicom bezpośredniej pomocy psychologiczno-pedagogicznej:
1. Pomoc psychologiczno – pedagogiczna udzielana bezpośrednio dzieciom i młodzieży oraz rodzicom polega w szczególności na:
a. prowadzeniu terapii dzieci i młodzieży oraz ich rodzin,
b. udzielaniu wsparcia dzieciom i młodzieży wymagającym pomocy psychologicznopedagogicznej lub pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniu kształcenia i kariery zawodowej,
c. udzielaniu pomocy rodzicom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży oraz w rozwiązywaniu problemów edukacyjnych i wychowawczych.

2. Poradnia udziela pomocy w formie:
a) indywidualnych lub grupowych zajęć terapeutycznych dla dzieci i młodzieży;
b) terapii rodziny;
c) grup wsparcia;
d) prowadzenia mediacji;
e) interwencji kryzysowej;
f) warsztatów;
g) porad i konsultacji;
h) wykładów i prelekcji;
i) działalności informacyjno – szkoleniowej.

III. realizowanie zadań profilaktycznych oraz wspierających wychowawczą i edukacyjną funkcję przedszkola, szkoły i placówki, w tym wspieranie nauczycieli w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych:
1. Poradnia w zakresie działalności profilaktycznej realizuje zadania polegające na:
1) udzielaniu nauczycielom, wychowawcom grup wychowawczych lub specjalistom realizującym pomoc psychologiczno-pedagogiczną pomocy w: 
a. rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży, w tym w rozpoznawaniu ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w uczeniu się u uczniów klas I – III szkoły podstawowej, 
b. planowaniu i realizacji zadań z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego,
c. rozwijaniu zainteresowań i uzdolnień uczniów,
2) współpracy z przedszkolami, szkołami i placówkami w udzielaniu i organizowaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz opracowywaniu i realizowaniu indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych oraz indywidualnych programów zajęć rewalidacyjno-wychowawczych,
3) współpracy, na pisemny wniosek dyrektora przedszkola, szkoły lub placówki lub rodzica dziecka niepełnosprawnego albo pełnoletniego ucznia niepełnosprawnego, w określeniu niezbędnych do nauki warunków, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, w tym wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne, odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dziecka niepełnosprawnego albo pełnoletniego ucznia niepełnosprawnego,
4) udzielaniu nauczycielom, wychowawcom grup wychowawczych lub specjalistom, pomocy w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych  i wychowawczych,
5) podejmowaniu działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży,
6) prowadzeniu edukacji dotyczącej ochrony zdrowia psychicznego wśród dzieci 
i młodzieży, rodziców i nauczycieli,
7) udzielaniu, we współpracy z placówkami doskonalenia nauczycieli i bibliotekami pedagogicznymi, wsparcia merytorycznego nauczycielom, wychowawcom grup wychowawczych i specjalistom udzielającym pomocy psychologiczno –pedagogicznej.


2. Zadania profilaktyczne realizowane są w szczególności w formie:
a. porad i konsultacji,
b. udziału w spotkaniach odpowiednio nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów, 
c. udziału w zebraniach rad pedagogicznych,
d. warsztatów,
e. grup wsparcia,
f. wykładów i prelekcji,
g. prowadzenia mediacji,
h. interwencji kryzysowej,
i. działalności informacyjno – szkoleniowej,
j. organizowania i prowadzenia sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów, którzy w zorganizowany sposób współpracują ze sobą w celu doskonalenia swojej pracy, w szczególności poprzez wymianę doświadczeń.


IV. organizowanie i prowadzenie wspomagania przedszkoli, szkół i placówek w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych:
1. Wspomaganie przedszkoli, szkół i placówek polega na zaplanowaniu i przeprowadzeniu działań mających na celu poprawę jakości ich pracy w zakresie:
a. wynikającym z kierunków realizacji przez kuratorów oświaty polityki oświatowej państwa, ustalanych przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania oraz wprowadzanych zmian w systemie oświaty,
b. wymagań stawianych wobec przedszkoli, szkół i placówek, których wypełnianie jest sprawdzane przez organy sprawujące nadzór pedagogiczny, 
c. realizacji podstaw programowych,
d. rozpoznawania potrzeb dzieci i młodzieży oraz indywidualizacji procesu nauczania i wychowania,
e. analizy wyników i wniosków z nadzoru pedagogicznego oraz wyników egzaminów zewnętrznych,
f. potrzeb zdiagnozowanych na podstawie analizy wyników i wniosków z nadzoru pedagogicznego oraz wyników egzaminów zewnętrznych,
g. innych potrzeb wskazanych przez przedszkole, szkołę lub placówkę.

2. Wspomaganie przedszkoli, szkół i placówek obejmuje:
a. pomoc w diagnozowaniu potrzeb przedszkola, szkoły lub placówki,
b. ustalenie sposobów działania prowadzących do zaspokojenia potrzeb przedszkola, szkoły lub placówki,
c. zaplanowanie form wspomagania i ich realizację,
d. wspólną ocenę efektów i opracowanie wniosków z realizacji zaplanowanych form wspomagania.

W oparciu o Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz. U. z 2023 r., poz. 2061) w poradniach działa Zespół Orzekający, który wydaje:
1. orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej wymagającej stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy, ze względu na:
− niepełnosprawność intelektualną (w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym),
− niepełnosprawność ruchową, w tym z afazją,
− słabosłyszenie, niesłyszenie,
− słabowidzenie, niewidzenie,
− autyzm, w tym z zespołem Aspergera,
− niepełnosprawność sprzężoną.
2. orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dla uczniów zagrożonych niedostosowaniem społecznym i niedostosowanych społecznie.
3. orzeczenia o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dla dzieci, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola.
4. orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania dla dzieci i młodzieży, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły.
5. orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie w stopniu głębokim.
6. opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole, na mocy której dziecko jest objęte wczesnym wspomaganiem w placówce prowadzącej wczesne wspomagania rozwoju.Jednym z największych wyzwań dla poradni psychologiczno-pedagogicznych jest m.in. zwiększająca się ilość osób zdiagnozowanych na Zespół Aspergera oraz autyzm. Autyzm jest zaburzeniem neurorozwojowym. Przyczyny autyzmu nie są w pełni znane. Wpływa całościowo na rozwój i funkcjonowanie danej osoby. Określenie „spektrum autyzmu” ma na celu zwrócenie uwagi na to, jak różnorodne są osoby z autyzmem i w jak różny sposób zaburzenie to może wpływać na ich życie.