Dziś jest środa 15 października 2025 imieniny: Jadwigi, Teresy, Brunona

Adres: ul. Witosa 3, 34-300 Żywiec

Telefon: 33 860 25 13

Strona internetowa: www.fpd.ig.pl/strona-glowna

Adres e-mail: fundacjapm@go2.pl

Na terenie powiatu żywieckiego znajduje się Centrum Rehabilitacyjno-Edukacyjne  w Żywcu. Głównym celem placówki jest działalność rehabilitacyjna oraz edukacyjna. W zakres  działalności edukacyjnej wchodzą: zajęcia rewalidacyjno - wychowawcze, kształcenie  specjalne oraz wczesne wspomaganie rozwoju, które pomagają w uzyskaniu przez  wychowanka autonomii, rozumianej jako niezależność, samodzielność i zaradność życiowa  na miarę indywidualnych potrzeb i możliwości rozwojowych.

Rocznie obowiązek szkolny realizuje około 60 dzieci niepełnosprawnych. W 2023 roku specjalistyczną terapią objętych było 1092 dzieci.
Zakres świadczeń:
− działalność edukacyjna w ramach grup rewalidacyjno - wychowawczych, kształcenie specjalne oraz wczesne wspomaganie rozwoju,
− badania i porady lekarskie,
− diagnoza,
− leczenie,
− rehabilitacja,
− terapia zajęciowa, warsztaty artystyczne,
− terapia psychologiczna dzieci i rodzin,
− terapia logopedyczna,
− prowadzenie działalności profilaktycznej i oświatowo – wychowawczej,
− poradnictwo prawne i socjalne dla rodziców dzieci niepełnosprawnych,
− Kształcenie i szkolenie personelu medycznego i oświatowego,

Cele szczegółowe:
− Pomoc dzieciom i młodzieży w pełnym wykorzystaniu potencjału w zakresie funkcji poznawczych, komunikacji i socjalizacji;
− Wyzwalanie aktywności społecznej poznawczej i komunikacji;
− Pomóc dziecku w stopniowym zwiększaniu autonomii;
− Przygotowanie dziecka do współżycia w grupie oraz do usamodzielniania się, integracja dzieci o specjalnych potrzebach z rówieśnikami i otoczeniem;
− Wspomaganie rodziców prawnych opiekunów w ich funkcjach wychowawczych i edukacyjnych w szczególności poprzez organizowanie konsultacji, zajęć psychoedukacyjnych, warsztatów umiejętności i grup wsparcia;
− Zapewnienie usług terapeutów;
− Koordynacja działań służących wykorzystaniu wszelkich dostępnych usług przysługujących dzieciom i ich rodzicom w tym współpraca z pracownikami socjalnymi i podmiotami leczniczymi;
− Ustalanie wielospecjalistycznej diagnozy funkcjonowania dziecka, kierunków i harmonogramu podejmowanych działań w zakresie terapii dzieci i wsparcia rodzin, eliminowanie barier;
− Opracowywanie i wdrażanie wielospecjalistycznego kompleksowego programu postępowania w sferze psychicznej;
− Śledzenie rozwoju dziecka;
− Realizowanie psychologicznych programów wsparcia rodziny dziecka niepełnosprawnego;
− Opracowywaniem realizowanie programów terapeutyczno – edukacyjno –profilaktycznych dla rodzin dzieci niepełnosprawnych;

W Centrum jako placówce oświatowej organizowane są:
1. Wczesne wspomaganie rozwoju (dla dzieci od 1-7 roku życia) 
Są to zajęcia stymulujące zaburzony rozwój psychomotoryczny u małych dzieci, zanim rozpoczną one naukę w szkole. Zajęcia w zależności od potrzeb obejmują terapię logopedyczną, psychologiczną, pedagogiczną, tyflopedagogiczną, ruchową. Wymagana jest opinia o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka wydana przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną.


2. Realizacja obowiązku przedszkolnego i szkolnego etapu szkoły podstawowej dla dzieci z niepełnosprawnością sprzężoną
tj. upośledzonych umysłowo znacznie lub umiarkowanie z towarzyszącą niepełnosprawnością: ruchową lub autyzmem lub niedowidzeniem lub niedosłuchem. W ramach tych zajęć dzieci w małych klasach 4-6 osobowych realizują obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne, szkoły podstawowej i dodatkowo uczestniczą w kompleksowej rehabilitacji.
Edukacja uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym polega na integralnej realizacji funkcji dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej placówki, z uwzględnieniem specyficznych form i metod pracy oraz zasad nauczania, opisanych przez współczesne nauki społeczno-pedagogiczne.Nauczyciele prowadzą zajęcia edukacyjne zgodnie z indywidualnym programem edukacyjnym, zachowując korelację treści nauczania i wychowania. Wymagane jest orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego dla dziecka ze sprzężoną niepełnosprawnością” wydane przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną. 

3. Zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze dla dzieci głęboko upośledzonych umysłowo w wieku 3-25 lat. 
W ramach tych zajęć dzieci w małych grupach 3-4 osobowych realizują obowiązek nauki i dodatkowo uczestniczą w kompleksowej rehabilitacji.Celem zajęć jest wspomaganie rozwoju dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim, rozwijanie zainteresowania otoczeniem oraz rozwijanie samodzielności w funkcjonowaniu w codziennym życiu, stosownie do ich możliwości psychofizycznych oraz indywidualnych potrzeb rozwojowych.Wymagane jest orzeczenie o potrzebie grupowych zajęć rewalidacyjno-wychowawczych wydane przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne.Systematycznie przeprowadzamy w Centrum zajęcia integracyjne, w których oprócz naszych podopiecznych uczestniczą dzieci i młodzież z przedszkoli i szkół powiatu żywieckiego.